کد خبر: ۲۸۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱
گزارش «تجارت» از تاثير كاهش نرخ بهره بر بازارهاي مالي
بورس اوراق بهادار تهران که در روزهای ابتدایی هفته گذشته با روندی نزولی همراه شده بود، آخر هفته‌ای طوفانی را پشت سر گذاشت. بازار سهام در واپسین روز معاملاتی، با اقبال مجدد و تقاضای مناسب در بسیاری از سهام پیشرو مواجه شد و روی خوشی به سهامداران و سرمایه گذاران نشان داد.
فعالان تالار شیشه‌ای نزول ابتدای هفته را استراحت شاخص و اصلاح قیمت‌ها بعد از صعودهای پی‌در پی بورس در 8 هفته گذشته می دانند و همچنان افق میان‌مدت و بلند‌مدت بورس را مثبت ارزیابی می کنند.
بازار سرمایه هفته گذشته را در حالی سپری کرد که تحولات بسیار مهمی در متن و حاشیه آن بوقوع پیوست.
 بازدید وزیر امور اقتصاد و دارایی از سازمان بورس نه تنها شایعاتی که در خصوص استعفا رئیس سازمان بورس ایجاد شده بود را خاتمه داد، بلکه وی با بیان اینکه در سال آینده شاهد رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ای خواهیم بود و قطعا اقتصاد از رکود خارج خواهد شد، چشم انداز مناسبی را برای اقتصاد و بازار سرمایه ترسیم کرد.
در متن بازار نیز عرضه اولیه پتروشیمی فجر بالاخره در این هفته انجام شد و خیال فعالین بازار سهام را در خصوص اثرات احتمالی عرضه اولیه بر کلیت بازار راحت کرد.
 در حالی 200 میلیون سهم شرکت پتروشیمی فجر برای اولین بار در بورس به قیمت 1150 تومان کشف قیمت شد که سرمایه گذاران قیمت عرضه را مناسب و جذاب برای سرمایه گذاری دانستند.
از سویی دیگر تحلیلگران معتقدند با عرضه «بفجر» ظاهراً هیجان بازار برای نقد کردن سهام به پایان رسیده و مجدداً از معاملات هفته جاری سهامداران مجبور به خرید سهامی خواهند شد که چندی پیش به علت خرید این عرضه اولیه به فروش رسانده بودند.
در این حال بدون شک مهمترین اتفاق تاثیر گذار بر بازار سرمایه کشور و بورس خبر کاهش نرخ سپرده ها به 18 درصد است، که اثرات مهمی بر تمامی بازارهای مالی و کلیت اقتصاد دارد. بنا بر مصوبات سه شنبه شب شورای پول و اعتبار نرخ سودها سپرده‌های یک ساله از 20 درصد به 18 درصد کاهش و همچنین نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای از ۲۱ به ۲۰ درصد و تسهیلات مشارکتی از ۲۴ به ۲۲درصد کاهش یافت.
بر همین اساس نرخ سپرده‌های سه ماهه 10 درصد باقی ماند. نرخ‌های جدید سود بانکی از اول اسفند ماه سال جاری اجرایی خواهند شد. در سالهای اخیر بسیاری از صنایع بورسی از جمله خودروسازان با هزینه های مالی سنگین مواجه بودند و کاهش نرخ بهره تسهیلات موجب رشد سودآوری این گونه شرکت‌ها می شود.
کاهش نرخ بهره مطالبه‌ای بود که سرمایه‌گذاران در بازار سهام با توجه کاهش نرخ تورم، ماه‌ها به دنبال تحقق آن بودند، که در هفته گذشته بوقوع پیوست. کارشناسان این حوزه معتقدند پس از نهایی شدن برجام، تعدیل نرخ بهره بانکی و تداوم کاهش آن در سال 95، سکوی جدید پرتاب بورس لقب خواهد گرفت.
کاهش نرخ بهره از جهات مختلفی می تواند سبب رونق بازارهای سهام شود. نخست آنکه در روابط کلاسیک بین بازارهای مالی کاهش نرخ بهره به رشد در بورس و افزایش نسبت پی بر ای بازار سهام منتهی می شود.
 دوم آنکه، همانگونه که در سطور قبلی اشاره شد کاهش بهره به کم شدن هزینه‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی و افزایش سودآوری آنها منجر می شود و به صورت غیر مستقیم بورس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
سوم آنکه با پایین آمدن نرخ بهره، تقاضا برای پول و اخذ تسهیلات افزایش یافته و سبب رونق تولید و کسب و کار شده و از سوی دیگر قدرت وام‌دهی و عمیاتی بانک‌ها نیز افزایش خواهد یافت.
چهارم آنکه با کاهش سود سپرده‌ها قسمتی از منابع مالی از بانک‌ها خارج شده و به دلیل سودآوری قابل ملاحظه بازار سهام در ماه‌های اخیر به سمت پر بازده ترین بازار مالی یعنی بورس سرازیر خواهد شد.
در همین حال در پایان معاملات هفته منتهی به 28 بهمن ماه ، شاخص کل پس از فراز و نشیب،  با 390 واحد افزایش نسبت به هفته قبلتر، در رقم 77888 واحد آرام گرفت. در پنج روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 26556 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  5/20 درصد افزایش یافته است.
 سایر بازارهای مالی در بازار ارزهای خارجی، دلار در ادامه روند نزولی خود با افت حدود یک درصدی در هفته اخیر به 3495 تومان رسید.
کارشناسان شایعه ارز تک نرخی در محدوده 3300 تومان و شائبه کنترل دولت برای کاهش نرخ ارز با نزدیکی به انتخابات را دو عامل اثرگذار در کاهش نرخ دلار در هفته گذشته می دانند.
 همچنین در آخرین روز هفته، قیمت رسمی 25 ارز در مرکز مبادلات ارزی افزایش یافت.
طبق این تغییرات، دلار و پوند هر کدام به ترتیب با افزایش 2 و 50 ریالی، 30186 و 43195 ریال قیمت خوردند و نرخ یورو نیز با 80 ریال کاهش به 33616 ریال رسید.
در رخدادهای مربوط به فلز زرد، سکه بهار آزادی که در پی کاهش ارزش دلار و افزایش بهای جهانی طلا در ابتدای هفته جاری به یک میلیون و چهار هزار تومان رسیده بود، در ادامه هفته قسمت عمده این رشد را تعدیل کرده و به 980 هزار تومان در آخرین روز معاملاتی هفته رسید. قیمت جهانی طلا که از اواسط هفته با کاهش متوالی روبرو شده بود، چهارشنبه بار دیگر با افزایش همراه شده و به بیش از ١٢٠٠ دلار در هر اونس رسید.
به گزارش رویترز قیمت طلا در چند روز گذشته تحت تاثیر برقراری ثبات نسبی در بازارهای بین‌المللی سهام با کاهش روبرو شده بود. این در حالی است که قیمت طلا هفته گذشته برای لحظاتی به بیش از ١٢٦٠ دلار رسیده بود که این بالاترین رکورد در یک سال اخیر به شمار می‌رود. در عین حال موسسه سرمایه گذاری ای بی ان آمرو پیش بینی کرده است که طلا در شرایط کنونی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و این احتمال وجود دارد که به زودی به سطح 1300 دلار در هر اونس افزایش یابد.
 بر اساس این گزارش موسسه ای بی ان امرو اعلام کرده است که قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به بیش از 1300 دلار و قیمت هر اونس نقره نیز به بیش از 16 دلار افزایش خواهد یافت.

*** حسين نوروزي زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار